Vam primanjkuje omega-3 maščobnih kislin?

Omega-3 maščobne kisline veljajo za eno izmed najpomembnejših esencialnih hranil. V znanstvenih revijah lahko zasledimo blizu 20 000 študij o koristih učinkih omega-3 maščobnih kislin na naše telo. Večina ljudi jih ne zaužije dovolj, zaradi česar je pomanjkanje teh maščob najverjetneje eden izmed največjih »ubijalcev« ljudi v zahodnem svetu. Pomanjkanje omega-3 maščobnih kislin lahko povzroči ali pripomore k resnim mentalnim in fizičnim zdravstvenim problemom in je lahko pomemben osnovni faktor za prezgodnjo smrt.

Simptomi, ki kažejo na pomanjkanje omega-3 maščobnih kislin so:

- utrujenost,

- slab spomin,

- suha koža,

- problemi s srcem,

- spreminjanje razpoloženja ali depresija,

- slaba cirkulacija.

 

Kaj je vir omega-3 maščobnih kislin?

Vir so tako živali kot rastline, največ jih je v ribjem olju in olju planktonskih rakcev, ki zagotavljajo eikozapentanojsko kislino (IPK) in dokazoheksaenojsko kislino (DHK), ki sta predvsem promovirani zaradi njunih zaščitnih učinkov na srce. Laneno seme, chia semena, konoplja in še nekaj drugih živil nudi alfa-linolejsko kislino (ALA).

Večina zdravilnih učinkov omega-3 maščobnih kislin je vezanih na živalsko EPK in DHK in ne na rastlinsko ALA. Še več, ALA se pretvori v EPK in DHK v telesu v zelo majhnem razmerju. To pomeni, da tudi če zaužijete velike količine ALA, vaše telo lahko pretvori relativno majhno količino v EPK in DHK in samo takrat, ko so prisotni potrebni encimi.

Ribje olje je med primarnimi viri omega-3 maščobnih kislin. Visoko kvalitetna ribja olja zagotovo zagotavljajo dober vir, vendar pa so revna z antioksidanti. Ko povečate vnos ribjega olja, povečate tudi potrebo po antioksidantih. Ribje olje je pokvarljivo, oksidacija vodi do tvorbe škodljivih radikalov, zatorej je potrebno zagotoviti tudi antioksidante, ki zaščitijo olje pred oksidacijo. 

Kaj kažejo nova odkritja?

Omega-3 maščobne kisline iz olja rib in olja planktonskih rakcev zagotavljajo komplementarne učinke na različne tarčne celice. Še več, ugotovili so, da se privzem omega-3 maščobnih kislin iz ribjega in planktonskega olja zgodi na različnih stopnjah. Z uživanjem oz. kombiniranjem obeh optimizirate koristne učinke, ki jih zagotavljata.

Kaj so koristni učinki omega–3?

Omega–3 maščobne kisline vplivajo na številna področja zdravja, duševno in vedenjsko, preprečujejo prezgodnjo smrt pri starejših ljudeh zaradi bolezni. Pomanjkanje teh maščob je eden izmed najbolj resnih zdravstvenih problemov današnjega časa, kar se zaveda še vedno premalo ljudi.

1. Omega–3 koristijo zdravju vašega srca.

V italijanski študiji so ugotovili, da se je pri 11 324 bolnikih, preživelih po srčnem infarktu, ki so jemali dodatke ribjega olja, občutno zmanjšalo tveganje za drugi srčni infarkt, možgansko kap ali smrt. Do podobnih rezultatov so prišli tudi v drugih študijah.

2. Omega–3 normalizirajo in regulirajo nivo holesterolnih trigliceridov. Ribje in planktonovo olje sta bolj učinkovita kot zdravila statini.

Raven trigliceridov na tešče je močan pokazatelj vašega zdravja srca. Raziskave so pokazale, da omega–3 maščobne kisline preprečujejo srčno aritmijo, trombozo ali krvne strdke znotraj krvnih žil, odlaganje maščob in tvorbo oblog in fibrozo notranjih plasti arterij ter delujejo protivnetno (preprečujejo vnetja – vročino, bolečino, otekanje, itd.).

3. Zmanjšujejo telesno težo in nižajo krvni pritisk.

Ljudje z metabolnim sindromom (kombinacija debelosti, visokega krvnega pritiska, napačno razmerje maščob, motena toleranca za glukozo) imajo večje tveganje za razvoj kardiovaskularnih bolezni, diabetesa, raka. Ker je metabolni sindrom povezan s kroničnim vnetjem, so močni protivnetni učinki omega–3 maščob še posebej pomembni kot sredstvo za upočasnitev ali ustavitev napredovanja te smrtonosne bolezni.

4. DHK vpliva na učenje vašega otroka in njegovo obnašanje.

Bi želeli, da doseže vaš otrok maksimalen intelektualni potencial? Študija, objavljena v Plos One junija 2013 kaže na povezavo med nizkim nivojem DHK s slabim branjem in spominom in vedenjskimi problemi pri zdravih otrocih. V študiji objavljeni v reviji American Journal of Clinical nutrition v avgustu 2013 so imeli otroci, stari od 3–5 let, ki so dobili dovolj omega-3 maščobnih kislin kot dojenčki, boljše rezultate pri učenju, inteligenčnih testih in boljši besedni zaklad. Če ste noseči ali dojite ne pozabite, da je vaš otrok odvisen od količine omega–3 maščobnih kislin, ki jih zaužijete, zato je še kako pomembno, da v svoji prehrani vzdržujete primerno količino omega–3.

5. Omega–3 imajo velik učinek na zdravje vaših možganov.

Ste vedeli, da so človeški možgani sestavljeni iz 60 % maščob? Omega–3 so maščobne kisline, ki sestavljajo določene dele možganskih celičnih membran in znotrajceličnih živčnih povezav. EPK in DHK vzdržujeta nivo dopamina na visoki ravni, povečata nevronsko rast v frontalnem korteksu in povečata cirkulacijo v možganih. Omega–3 maščobne kisline ščitijo pred razvojem depresije, povečajo pozornost in zmanjšujejo agresivnost.  V obsežni norveški študiji, v kateri je sodelovalo skoraj 22 000 ljudi, so rezultati pokazali, da so tisti, ki so redno uživali olje jeter trske, ki je bogato z omega–3 maščobnimi kislinami, imeli približno za 30 % manjšo verjetnost za razvoj simptomov depresije v primerjavi s tistimi, ki niso zaužili dovolj omega–3. Omega–3 lahko izboljšajo razpoloženje pri tistih, ki že imajo depresijo. Nizek nivo je povezan tudi s slabimi mentalnimi sposobnostmi, spominom in hitrejšim slabšanjem kognitivnih sposobnosti naših možganov.

6. Koristne učinke imajo omega–3 maščobne kisline tudi  pri naslednjih boleznih:

Sindrom ADHD

Avtoimune bolezni, npr. lupus in nefropatija

Osteoporoza

Crohnova bolezen

Rak prsi, na črevesju in prostati

Revmatoidni artritis

 

Priporočilo

Poskrbite, da boste vi in vaši otroci dobili pravo vrsto omega–3 maščobnih kislin. Izberite čista ribja olja, pridobljena iz divjih in ne gojenih rib in olja planktonskih rakcev. Postavite kakovost in pravo izbiro hrane na 1. mesto, da boste dobili vsa hranila, ki jih potrebuje vaše telo za optimalno delovanje.