Kaj morate vedeti o vitaminu D

Sprva so za vitamin D mislili, da je koristen predvsem za zdrave kosti, danes pa vemo, da je dragoceno hranilo za preprečevanje številnih bolezni.

Vitamin D in kardiovaskularna bolezen

Kardiovaskularna bolezen je vodilni vzrok smrti v zahodnem svetu. Večina nas pozna faktorje tveganja zanjo, toda vloga vitamina D pri njej je bila do sedaj relativno malo poznana. Vitamin D ščiti pred vnetjem krvnih žil in nalaganjem kalcija. Pomaga lahko vzdrževati tudi zdrav krvni pritisk. Pomanjkanje vitamina D je povezano z aterosklerozo. 1

Študija iz leta 2008 je pokazala, da je pri moških, ki imajo nizko raven vitamina D, verjetnost za srčni infarkt 2–krat večja, kot pri tistih, ki imajo višjo raven vitamina D v krvi. 2 Srčne kapi so bolj pogoste pozimi, ko je pomanjkanje vitamina D večje. 3

Vitamin D in diabetes

Za uživanje vitamina D v obliki prehranskega dopolnila je bilo ugotovljeno, da znižuje krvni sladkor 4 in celo pomaga preprečiti razvoj sladkorne bolezni. V eni od študij so pri otrocih, ki so uživali 2000 IU vitamina D na dan, dokazali mnogo nižje tveganje za razvoj diabetesa tipa I. 5

Znanstveniki niso povsem prepričani, kako vitamin D pomaga pri preprečevanju sladkorne bolezni, vendar so ugotovili, da omejuje nastajanje vnetnih snovi, ki bi lahko poškodovale pankreas. 6 Pankreas vsebuje beta celice, ki delajo inzulin.

Vitamin D in depresija

Rezultati študij kažejo, da sta depresija in vitamin D povezana. V študiji, v kateri je sodelovalo več kot 7000 ljudi, so ugotovili, da je nizka raven vitamina D v krvi povezana s povečanim tveganjem za razvoj bolezni. Vitamin D je koristen za ljudi, ki trpijo za depresijo. Koncentracija vitamina D (25(OH) D) v krvi je v razmerju s simptomi depresije. Ugotovili so, da visoki odmerki vitamina D (2800- 6000 IU) izboljšajo razpoloženje 8, kar kaže na morebitno vzročno zvezo.

Vitamin D in rak

Znanstveniki ocenjujejo, da ima vitamin D sposobnost za zmanjšanje tveganja za razvoj več kot 17 različnih vrst raka. Doslej so raziskave pokazale, da je optimalna raven vitamina D povezana z manjšo možnostjo razvoja raka na črevesju9, prsih 10, mehurju, požiralniku, želodcu, materničnem vratu, maternici in pankreasu. 11 Poleg tega lahko vitamin D izboljša stopnjo preživetja bolnikov z rakom. 12

Vitamin D in respiratorne okužbe

Ljudje z višjim nivojem vitamina D v krvi so manj dovzetni za okužbe zgornjih dihal 13, kar ni presenetljivo, saj je vitamin D regulator imunskega sistema. Vitamin D deluje na številnih ravneh, da sproži »napad« pred virusi in bakterijami, ki nam lahko škodujejo. Aktivira gene za imunski odziv 14 in preprečuje neprijetne simptome povezane z okužbami dihal (bolečino, zamašen nos, povišano telesno temperaturo). 15

Vitamin D in kap

Številne študije kažejo, da pomanjkanje vitamina D poveča tveganje za kap. 16,17 V eni izmed študij je sodelovalo več kot 700 moških in žensk v obdobju 10-ih let. Pri tistih, ki so imeli nizek nivo vitamina D v krvi, so ugotovili povečano tveganje za kap, kljub drugim dejavnikom, kot so: starost in kajenje. 18

Kako dobiti vitamin D?

Vitamin D se imenuje "sončni vitamin", ker je to edini vitamin, ki se proizvaja, ko je naše telo izpostavljeno sončni svetlobi.

Če želite povečati svojo proizvodnjo vitamina D, se  preprosto nastavite sončnim žarkom. Vendar pa ta metoda ne pride v poštev za mnoge od nas. Malo ljudi ostane na soncu dovolj dolgo, da bi proizvedli dovolj vitamina D.

Tudi pri tistih, ki živijo v vročih podnebjih, je pomanjkanje vitamina D pogosto. Glede na eno izmed študij naj bi prebivalcem sončnega Miamija primanjkovalo vitamina D vsaj v eni polovici leta. 20

Koliko naj bi ga zaužili? Ponavadi nekje med 2000 do 5000 IU na dan, vendar se priporoča testiranje vitamina D v krvi, da lahko natančno določite vaš pravi odmerek. Na kratko: vzeti morate toliko vitamina D, da bo raven vašega vitamina D v krvi med 50-80 ng/ml.

Kaj morate vedeti?

Raziskovalci in zdravniki  se začenjajo zavedati, da igra pomanjkanje vitamina D ključno vlogo pri razvoju številnih bolezni. Torej, če ga do sedaj niste dobili dovolj, poskrbite za to sedaj!

Ne bojte se jemati večjih količin vitamina D

Strahovi o toksičnosti vitamina D so neutemeljeni. Da bi se vitamin D kopičil v škodljivih količinah v telesu, se le redko zgodi. Previdni morajo biti le tisti, ki imajo bolezen ledvic. 21

 

Reference

  1. 1. Clin Endocrinol (Oxf). 2006 Nov;65(5):593-7.
  2. 2. Arch Intern Med. 2008 Jun 9;168(11):1174-80.
  3. 3. J Am Coll Cardiol. 1998 May;31(6):1226-33.
  4. 4. Diabetes Care. 2007 Apr;30(4):980-6. Epub 2007 Feb 2.
  5. 5. Lancet. 2001 Nov 3;358(9292):1500-3.
  6. 6. Endocrinology. 2005 Apr;146(4):1956-64.
  7. 7. Am Heart J. 2010;159:1037-43.
  8. 8. J Intern Med. 2008;264:599-609.
  9. 9. J Steroid Biochem Mol Biol. 2005 Oct;97(1-2):179-94.
  10. 10. Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. 2005 Aug;14(8):1991-7.
  11. 11. Altern Med Rev. 2005 Jun;10(2):94-111.
  12. 12. Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. 2005 Oct;14(10):2303-9.
  13. 13. Arch Intern Med. 2009 Feb 23;169(4):384-90.
  14. 14. J Immunol. 2004 Sep 1;173(5):2909-12.
  15. 15. Blood. 2005 Dec 15;106(13):4351-8.16.
  16. 16. Curr Treat Options Cardiovasc Med. 2012 Aug;14(4):414-24.
  17. 17. Stroke. 2012 Aug;43(8):2163-7. Epub 2012 May 24.
  18. 18. Nutr Metab Cardiovasc Dis. 2005 Jun;15(3):188-97.
  19. 19. Endocrinology. 2012 May;153(5):2420-35. Epub 2012 Mar 9.
  20. 20. J Clin Endocrinol Metab. 2005 Mar;90(3):1557-62.
  21. 21. Mayo Clin Proc. 2015 May;90(5):577-86.